برخوردهای خشونت‌آمیز به هیچ‌وجه تحمل نمی‌شود

گروه سیاسی- موضوع بررسی تجمع دراویش و شهادت چند تن از ماموران نیروی‌ انتظامی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که روز گذشته در جلسه هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام رییس‌جمهور در این جلسه نسبت به این حوادث واکنش نشان داد‌. حسن روحانی ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای این حادثه و تقدیر از مدیریت سنجیده نیروی‌ انتظامی گفت: برخوردهای خشونت‌آمیز و اهانت به پلیس را که حافظ نظم و امنیت جامعه است، به هیچ وجه تحمل نمی‌کنیم‌. وی در ادامه ضمن احترام به همه عقاید و افکار و پذیرش تنوع‌های فکری و فرهنگی، رفتارهای خشونت آمیز از طرف هر گروهی را به شدت محکوم کرد‌. در این جلسه همچنین وزرای کشور و اطلاعات گزارشی را در این زمینه به اعضای هیات دولت ارائه دادند‌. پس از جلسه هیات دولت، طبق روال معمول برخی از اعضای کابینه دولت دوازدهم در حیاط پاستور حاضر شدند و به سوال خبرنگاران پاسخ دادند‌. سید محمود واعظی رییس‌دفتر رییس‌جمهور با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه روز گذشته دولت به دو موضوع به‌طور جدی پرداخت؛ نخستین موضوع تقدیر و تشکر رییس‌جمهور و اعضای دولت از وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات و همچنین نیروی‌ انتظامی و بسیج به ویژه فرمانده نیروی‌ انتظامی تهران بزرگ برای اقدامات‌شان در جریان اتفاقات خیابان پاسداران بود‌. وی با بیان اینکه وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات و همچنین ناجا و بسیج با مدارا با حادثه خیابان پاسداران برخورد کرده‌اند، اظهار داشت: در جریان این حادثه سه نفر از ماموران ناجا و دو نفر از بسیجیان به شهادت رسیدند و تعدادی از ماموران امنیتی و انتظامی نیز زخمی شدند که با خویشتنداری برخورد شد‌. رییس‌دفتر رییس‌جمهور با اشاره به ابراز همدردی اعضای دولت با خانواده‌های شهدای ماجرای خیابان پاسداران تصریح کرد: رییس‌جمهور دستور دادند که در اسرع وقت به وضعیت زخمی‌‌شدگان این حادثه رسیدگی شود‌. واعظی سانحه هواپیمایی مسیر تهران - یاسوج را موضوع دیگر مطرح شده در جلسه هیات دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه مجددا گزارشی از حادثه ارائه شد و رییس‌جمهور دستور دادند که حتما به خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را از دست داده‌اند، سرکشی و به وضعیت آنها رسیدگی شود‌. وی ادامه داد: همچنین در این جلسه مقرر شد که اقدامات لازم در خصوص مسایل قابل پیش‌بینی انجام و مراقبت شود تا این‌گونه مسایل مجددا برای هموطنان پیش نیاید‌. سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات به وزیر راه نسبت به مدیریت مسایل پیش آمده نظیر حادثه سقوط هواپیما و تقاضای استعفای وی خاطرنشان کرد: بحث هواپیما دارای روالی فنی است و در شرایط فعلی باید موضوع با جدیت دنبال شود تا جعبه سیاه هواپیما مورد بررسی قرار بگیرد‌. واعظی با اشاره به حضور یک گروه هفت نفره فرانسوی برای بررسی جعبه سیاه ابراز داشت: الان نباید پیش‌‌بینی کنیم که بنا به کدام دلایل حادثه هوایی رخ داده است، بلکه باید از منظر مستندات و مسایل فنی موضوعات دقیقا بررسی شود‌. وی با بیان اینکه در این زمینه مردم تردید نداشته باشند که اگر کسی مقصر باشد، بنا به دستوری که در روز نخست، رییس‌جمهور صادر کرده‌اند، حتما برخورد لازم با او انجام خواهد شد، عنوان کرد: در شرایط فعلی مهم‌ترین موضوع پرداختن به مساله خود هواپیماست و مسایلی نظیر استیضاح یا استعفا درحاشیه هستند‌.
حوادث اخیر را نباید به جریان بزرگ دراویش منتسب کرد
عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در جمع خبرنگاران حاضر در پاستور به تشریح حادثه دوشنبه شب در محله پاسداران پرداخت‌. وی در این باره گفت: کسانی که دنبال قانون‌شکنی هستند، مدارا، هوشمندی و خویشتنداری نیروی‌ انتظامی را به معنای انفعال تعبیر نکنند‌. وی افزود: با تمام برنامه‌ریزی‌ها تلاش شد با مذاکره، صحبت و گفت‌وگو این موضوع حل شود‌. متاسفانه به دنبال رعایت شئون قانونی و همکاری با نیروی‌ انتظامی اغتشاشگران دست به خشونت زدند، حاضر به مذاکره و رعایت قانون نشدند و نهایتا نیروی‌ انتظامی ظرف ۱۵ دقیقه در محل برخی را بازداشت کرد، آنها را به مراجع قضایی سپرد و قوه قضاییه هم به شدت با آنها برخورد خواهد کرد‌. وزیر کشور ضمن تسلیت به خانواده های شهدای این حادثه بیان داشت: مردم ما کسانی را که نظم عمومی را به هم بزنند و قانون را زیر پا بگذارند و با مسایل با خشونت برخورد کنند، نخواهند بخشید‌. رحمانی‌فضلی تاکید کرد: به هیچ‌وجه دولت، دستگاه های امنیتی، نظامی، بسیج و سپاه در مقابل خشونت‌طلبی،‌ قانون‌شکنی و افراطی‌گری مراعات هیچ کسی را نخواهند کرد و از قو‌ه‌قضاییه انتظار می‌رود که با تمامی مسببان حادثه برخورد قانونی و صریح انجام دهد‌.
وی گفت: مسایل و موضوعاتی که رخ داده را نباید به یک جریان بزرگ اجتماعی دراویش منتسب کرد، هرکدام از اقشار و گروه‌ها نباید به جای اینکه به قانون متوسل شوند اقدامات خودشان را ورای قانون انجام دهند‌. وزیر کشور خاطرنشان کرد: رسانه‌های خارجی، برخی از کانال‌های فضای مجازی و سایت‌ها این موضوع را به گونه‌ای مطرح کردند که منتسب به جریان دراویش شود‌. ما جریان دراویش را در کشور عاقلانه، منطقی و معتدل می‌دانیم و این موضوع را هم به هیچ‌وجه به آنها منتسب نمی‌دانیم اما باید با اخلالگران مقابله شود‌. رحمانی‌فضلی گفت: از کسانی که در دایره دراویش هستند خواهش می‌کنم درباره کسانی که خلاف قانون عمل کردند و رعب و وحشت ایجاد کردند به ویژه کسانی که در گلستان هفتم اقداماتی انجام دادند نگویند که نباید با آنها برخورد شود.